Håkan Jaldungs bok ”Heidenstam, Olshammar och Aspa bruk” har kommit ut i dagarna. Boken består av tre uppsatser. En uppsats handlar om Heidenstam och en seglingsolycka som inträffade 1888. Verner von Heidenstam och hans kusin Carl Albert Robson, skulle segla från Olshammar till Aspa. Under seglingen kantrade båten och sjönk utanför Storsundet. Heidenstam kunde räddas men kusinen drunknade. Hans kropp påträffades en månad efter olyckan.
Uppsatsen om olyckan liknar en spännande deckare. Jaldung har gjort ett enormt stort arbete med efterforskning om olyckan. Han har läst skrifter, suttit och forskat på olika arkiv, samt läst polisförhören efter olyckan. Sedan har han dragit slutsatser av det. Efter olyckan gick det rykten att nationalskalden tagit hand om alla räddningsutrustning och lämnat sin kusin i sticket. Men enligt Jaldung var det inte alls så. Ryktena om seglingsolyckan har varit många. Bland annat att kusinerna inte skulle ha varit helt nyktra vid sin seglats. Jaldung har i sin uppsats skrivit om alla rykten.
——————————————————————
Nedan en tidigare blogg om Jaldungs skrivjobb:
En ny bok om nationalskalden Verner von Heidenstam kommer ut inom kort. Namnet är ”Heidenstam Olshammar och Aspa bruk”. Författare är Håkan Jaldung som tidigare gett ut både böcker och skrifter om sin hembygd Olshammar.
”Heidenstam, Olshammar och Aspa bruk” kommer att finnas tillgänglig inom kort, preliminärt under vecka 12. Det är en lokalhistorisk bok. Den är inte litteraturhistorisk eller personhistorisk. Boken är heller inte en förmedlare av allmän Heidenstamiana. Man kan säga att boken innehåller resultatet av speciellt avgränsade och unika, lokalhistoriska undersökningar kring Heidenstam, Olshammar och Aspa bruk. Arbetet påbörjades för mer än 10 år sedan.
-Den första uppsatsen i boken rör Heidenstams anknytning till Olshammar och Aspa bruk. Det är en kort sammanfattning av en undersökning som jag hållit på med under många år och som så småningom kanske kommer att tryckas i sin helhet, berättar Håkan Jaldung.
Heidenstams seglingsolycka har uppmärksammats av många författare. I uppsatsen ”Heidenstam och seglingsolyckan 1.8.1888” presenteras initierad och värderad information som inte tidigare är känd.
-Under 2016 kommer jag att tillsammans med marin expertis att göra ett allvarligt försök att lokalisera segelbåten på Vätterns botten varför Heidenstam och seglingsolyckan framöver, ånyo, säkert kommer att få en viss massmedial uppmärksamhet. Det är mer än hundra år sedan som massmedia intresserade sig för den. Ett försök kommer också att göras att initiera ett myndighetsbeslut om en bärgning av segelbåten, om segelbåten kan lokaliseras, vilket det finns goda möjligheter att göra med modern teknik. Efter en bärgning finns viss möjlighet att ytterligare klarlägga olycksorsaken, hoppas Jaldung
I uppsatsen om ”Heidenstam, Strindberg och bruksarkivet i Aspa” undersöks vilka av Strindbergs manuskript som Heidenstam förvarade en tid i Aspa bruksarkiv inom Aspa bruksområde. Heidenstams och Kate Bangs lämnade uppgifter om manuskripten är inte helt relevanta och kompletteras därför. Den dåvarande förvaringen av arkivalier i Aspa klarläggs i uppsatsen som innehåller spännande uppgifter om manuskripten och kanske något oväntade slutsatser om förvaringslokalen.
Håkan Jaldung
Vad är då syftet med uppsatserna i boken?
– Det huvudsakliga syftet med uppsatserna är att dokumentera, sammanställa och värdera tillgänglig lokal information, som lämnats till mig muntligt, eller finns tillgänglig i lokala, regionala och centrala arkiv eller i andra skriftliga källor och som rör Heidenstam, Olshammar och Aspa bruk. Ett annat syfte med uppsatserna, i all anspråkslöshet, är att befrämja det lokala intresset för Heidenstam och hans tid.
Boken trycks i en liten upplaga, 100 exemplar, och innehåller en kortare introduktion samt tre uppsatser. Den omfattar 171 sidor.