På 50-talet inhandlade ägarna till Askersundsverken, familjen Franzén, en lastbil av kolossalformat för frakt av oljefat ut i Sverige. Bilen med det långa släpet meter var på den tiden Sveriges längsta bil ,32 meter. Den väckte stor sensation. Tidningarna skrev spaltmeter om fordonet.
Det finns askersundare som inte glömt bilen. Och det är inte så konstigt. Nästan halva Askersund jobbade på Askersundsverken. Har inte personerna jobbat där själva så är det alltid någon släkting som gjutit pannor eller pressat oljefat på gamla verket.
Anledningen till att Franzéns köpte jättebilen var att järnvägen från Askersund lades ner. En bil som kunde lasta lika mycket som en järnvägsvagn eller mera var en nödvändighet.
John-Axel Franzén hade bott och jobbat i Tyskland. Han hade sett stora lastbilar rulla fram på de tyska vägarna. Han tog också fram en ritning på hur bilen skulle se ut. Och var konstruerad.
Det blev en Volvo. Ryds i Virserum ställde iordning bilen. Volvon rullade sedan i tio år på de svenska vägarna. Nu finns varken Askersundsverken eller bilen kvar i stan. Fabriksområdet används idag till bostadsrätter.