Det vackra kullerstenarna i centrala Askersund kan ha bättre saker på sig än stillastående bilar menar Naturskyddsföreningens jury. De har valt ut parkeringen på torget i Askersund och parkeringen på Stortorget i Örebro till två av de tio fulaste i Sverige. Men då ska man komma ihåg att centrala Askersund en gång i tiden var byggd för hästskjutsar. Bilparkering fanns inte med i planen på den tiden. Och det verkar inte helt lätt att byta från hästar till bilar så det blir bra.

Bilfritt torg på ett gammalt vykort
Brukar läsa gamla tidningar för att kolla lite hur politiker, planerare och folk i Askersund tänkte då. Hur blev det? Genomfördes planerna eller var det bara möten i onödan? Gamla tidningar är rena uppslagsverken. Där finns facit på de flesta kommunala beslut.
Tidningsrubrik .
Anders Foglanders bild på torget för några år sedan.
För 25 år sedan så arbetade något som hette generalplanskommittén med förändringar i centrala stan. Tidningen till de här uppgifterna är från 1969. Siktet var då inställt på att göra torget bilfritt från år 1990. En räkning av parkerade
bilar hade skett en vardagseftermiddag och då var 192 bilar parkerade i
centrala staden. Centrala staden var för kommittén i väster från Sundsgatan och
i öster Drottning Kristinas väg, i norr från Hospitalsgatan och i söder till
Norströmsgatan. Enligt framtidsberäkningarna skulle det behövas 715
parkeringsplatser 1990. Det här var innan förbifarten hade byggts. Alla trafik
gick genom staden.
Ett problem som politikerna och planerna brottades med var rundkörning runt torget. I förslaget ingick en breddning av Storgatan utmed torget. Vidare skulle det skapas gågator utmed norra och östra delen av torget. Sålunda ville kommittén omvandla Stöökagatan mellan Storgatan och Väderkvarnsgatan, en del av Sundsbrogatan och kvarteret Torgparken till gågator. Endast av transportteknisk art
skulle få bli kvar. Det skulle också innebära att taxistation som fanns på
torget måste flyttas. Förändringen var möjlig runt 1970 enligt kommittén.
Generalplanskommitténs ordförande vid den här tiden var P O Holländer. En av stadens ledande politiker. Kommittén tittade också på själva stadsmiljön. Vissa områden i centrala stan skulle inte rivas. Helhetsintrycket av äldre bebyggelse skulle
bevaras. Som exempel nämndes kvarteret Lokatten, mellan Hospitalsgatan och
Stöökagatan. Sundsgården och Hamnmagasinet ville man också slå vakt om. Landsantikvarie Gunnel Sylvan –Larsson hade hjälpt kommittén med en inventering av den äldre bebyggelsen för att allt skulle bli rätt.
Vad blev det då av alla planer? Det finns en del gågator, eller gårdsgator som det heter nu för tiden. Kvarteret Lokatten är välbevarat med Borgmästarhuset som exempel. Hamnmagasinet rustades , liksom som Sundsgården. En del av Stöökagatan har blivit gågata. Taxistationen flyttades. När det gäller det bilfria torget tvingades alla tänka om när handeln runt torget utvecklades. Något som jag själv kan sakna är en kiosk på torget som förr i tiden, eller är det bara nostalgi. Kiosken var en liten samlingspunkt för oss unga och askersundare en gång i tiden. ”Vi syns vid kiosken”, var en vanlig fras. I dag är det hamnområdet som gäller.
Kiosken på torget.
Leif Linus har hjälpt till med bilder från sitt
stora arkiv.